Jak wiadomo Google dokonuje analizy swoich zasobów webowych przez tak zwany algorytm, dzięki któremu można sprawdzić jakość stron i nadać im odpowiednią punktację do tego aby sprawnie i dobrze umiejscawiać wszystkie witryny w wyszukiwarce. Czynniki rankingowe, które Google posiada zapisane w algorytmie są różne, jest ich podobno ponad 200. W naszym artykule postaramy się napisać o nieco ponad 23 najważniejszych wskaźnikach, które naszym zdaniem są godne obserwowania, a ich obserwacja pozwoli Wam sprawniej pracować nad swoimi witrynami, zapraszamy do lektury!
Nie da się ukryć, iż algorytm wyszukiwarki to wielka tajemnica i możliwości docieknięcia tego ile jest w zasadzie czynników oraz jakie one są nie jest wykonalne, także w zasadzie jedynie na konferencjach prasowych tyczących się kolejnych aktualizacji można dowiedzieć się coś nowego, a tak poza tym to trzeba obserwować i testować podczas prac nad stronami.
Właśnie dzięki tego typu analizom SEO i pozycjonowaniu widać w praktyce z czasem jakie czynniki są najważniejsze i w ogóle jakie są brane pod uwagę przez giganta z Kalifornii. Na podstawie tych analiz można dociec z czasem jakie wskaźniki są godne obserwowania z punktu widzenia SEO aby mieć możliwość lepszego działania w kwestii pozycjonowania witryn.
Według naszego skromnego uznania szczególnie ważne uznania są takie wskaźniki jak:
Wyświetlenia i kliknięcia w SERP – jak wiadomo aktualnie w Google Analytics większość fraz jest ukryta pod „not provided”, zatem to źródło informacji w Search Console powinno być szczególnie przydatne;
Liczba zaindeksowanych stron – warte obserwacji w przypadku dużych serwisów, które posiadają możliwość generowania tychże przez samych użytkowników, kwestia jes to tyle ważna, że teraz Google przyjmuje w swojej polityce działania sprawdzanie liczby podstron i punktowanie niżej tych witryn, które posiadają podstrony o małej wartości merytorycznej – stąd też strony śmieciowe, które często np.generują użytkownicy takich serwisów, jak darmowe blogi itp., powinni się temu czynnikowi w szczególności przyglądać;
CTR – pozwala na kontrolowanie jakości opisów w SERP, pod warunkiem że pozycje są w miarę stabilne;
Pozycje – klasycznie rzecz biorąc sprawdzenia pozycji w Google są ścisłym must do jeśli chodzi o sporządzanie raportów dla klientów firm, Ty – niezależnie czy masz klientów swoich, tudzież prowadzisz swoją stronę hobbystycznie, też powinieneś to sprawdzać;
Sesje organiczne – sprawdzanie sesji organicznych jest o tyle ważne, że pozwala nam dociec faktycznego ruchu organicznego rok po roku;
Współczynnik sesji organicznych w całym ruchu – jeśli chodzi o ten współczynnik to pozwala on nam sprawdzić jak ruch organiczny faktycznie jest procentowo efektem popularności serwisu albo sezonowością a na ile efektem naszego działania, jeśli chodzi o pomiar tego współczynnika to sprawdza się to wg wzoru: liczba sesji organicznych/liczba sesji ogółem x 100%;
Bounce rate – czyli współczynnik odrzuceń, który może nam powiedzieć konkretnie, że wejścia na stronę i szybkie z ich wyjście może wynikach z niepoprawnej optymalizacji, a ściślej rzecz ujmując z nieodpowiedniego dobrania słów kluczowych;
Widoczność – jak wiadomo jest mnóstwo narzędzi, dzięki którym można sporządzić takie wykresy, nam są one potrzebne konkretnie rzecz ujmując do tego aby sprawdzić kiedy mieliśmy do czynienia z większą aktualizacją algorytmu Google;
% konwersji – ten współczynnik mówi o tym, z ilu wejść na stronę udało się osiągnąć spodziewany efekt, czyli doprowadzić np. do sprzedaży produktu w sklepie;
Konwersje z ruchu organicznego i wartość – ten współczynnik mówi jaką konwersję posiada się z ruchu organicznego;
Średnia wartość konwersji – zaś ten współczynnik jako, że jest efektem wyliczenia z poprzednich dwóch współczynników, pozwala nam na sprawdzenie jaką konwersję daje ruch organiczny w stosunku do całości ruchu na stronie;
Średnia wartość sesji organicznej – kolejny współczynnik, który warty jest obserwacji a mówi o tym jak dobrze tudzież źle pracujemy i na ile wydajniejszy jest ruchu pochodzący z wyników naturalnych ( i daje większą konwersję) niźli z reklam kontekstowych;
Liczba linków prowadzących do witryny – nie da się ukryć, iż to ile posiadasz linków prowadzącyh do witryny w dużej mierze może mieć wpływ na jej wysokość w indeksie, dlatego ważne jest aby co jakiś czas monitorować tę kwestię, jest sporo oprogramowania z tym związanego np. Ahrefs, Majestic SEO, WebMeUp,OpenSiteExplorer itp.;
Domeny linkujące – natomiast ten współczynnik pozwala sprawdzić skąd pochodzą linki, wiadomo że im więcej domen, tym większe prawdopodobieństwo, że linki są unikalne i pochodzą z innych numerów IP, a o to chodzi;
Nofollow i dofollow – warto jest sprawdzić i ten czynnik w wyżej wspomnianych oprogramowaniach;
Procentowość linków text a zdjęcia – jak wiadomo warto jest też sprawdzić to jak się rozkłada procentowo ilość względem zdjęć, mówią niektórzy, że zdjęcia są ważniejsze, ale w praktyce i SEO najważniejsze są odpowiednio proporcjonalnie dobrane słowa i frazy pod anchorami;
Trust Flow i Citation – jak wiadomo w Majestic SEO jest odpowiednio dopracowany system sprawdzania i oceniania tychże czynników, które odpowiednio znaczą „trust flow” - procentowe zaufanie do linków oraz „citation flow” - siła ich oddziaływania. Sprawdzenie tych czynników pozwoli nam dociec tego, czy profil naszych linków jest odpowiednio dobrany;
Page Authority i Domain Authority – te dwa wskaźniki dopracowane przez MOZ pozwalają na sprawdzenie tego jakim zaufaniem mogą się cieszyć strony i domeny w zdobywaniu dobrych pozycji w rankingach;
Szybkość strony – jak wiadomo ten czynnik jest coraz ważniejszy i zapewne będzie jeszcze ważniejszy przez fakt tego, że urządzenia mobilne zaczynają odgrywać większą rolę w naszym życiu i już ponad 50% osób korzystających z sieci internet deklaruje iż korzysta z internetu za pośrednictwem swoich urządzeń przenośnych, warto taki test dokonać na stronie Google PageSpeed;
Mobilne sesje organiczne – jak wiadomo są też bardzo ważne i trzeba je analizować jeśli nie chce się pozostać w tyle za konkurencją, jak wiadomo Google co jakiś czas wprowadza kolejne aktualizacje algorytmu właśnie pod kątem urządzeń mobilnych, warto mieć to na względzie;
Udział mobilnych sesji w całym ruchu organicznym – kwestia godna sprawdzenia, ponieważ jak wiadomo trzeba sprawdzać jak się ładuje w praktyce strona użytkownikom z komórek;
Wyświetlenia, kliknięcia i CTR oraz pozycje w mobilnych SERP – dużo wskaźników, ale uwierzcie to wszystko mówi nam jak jest dostosowana witryna pod rozwiązania przenośne, należy koniecznie o tym pamiętać;
Liczba zaindeksowanych stron w aplikacji - pozwala sprawdzić, czy nie mamy problemów wynikających z niepoprawnego wdrożenia, którejś z metod indeksowania aplikacji.
Niewątpliwie sprawdzanie powyższych wskaźników pozwoli Ci na dogłębną analizie zagadnienia SEO, którym się zajmujesz i pozwoli dokonywać zmian takich jakie będą wymagane aby konwersja była jeszcze większa oraz pozycje w wynikach organicznych poszybowały jeszcze wyżej. Życzymy wszystkim udanych analiz własnych oraz owocnej pracy w branży SEO i SEM!
Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.
Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.
Średnia ocena jakości usług SitePromotor Głosów: 5/5 (17 Głosujących)