Jak wiadomo prowadzenie swojego konta społecznościowego na Facebook jest dla wielu osób formą zarobkowania, bo nie ukrywajmy – możliwość wyświetlania reklam z Facebook Ads (podobnie jak Google Ads) niesie ze sobą konieczność uiszczenia podatku VAT i dochodowego. Wszak czy wszyscy muszą się rozliczać z tego tytułu z fiskusem? W tym artykule postaramy się o tym napisać!
To jak się będziesz rozliczał ze swoich zysków na Facebook’u jest zależne od tego jaką formę wybierasz, czy są to cele prywatne, czy też biznesowe. W zasadzie powinno być to zrozumiałe, ale nie dla każdego dlatego warto o tym na początku powiedzieć. Decydując się na kampanię reklamową na FB mamy zatem dwie możliwości:
Warto wspomnieć, że jeśli zatem decydujesz się na jakieś rozwiązanie powinneś przemyśleć tę decyzję, ponieważ potem w Menedżerze Reklamy ciężko będzie to zmienić. Jeśli chodzi o osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej, powinny one zaznaczyć w Menedżerze, iż nie tworzą reklam na cele biznesowe i wtedy będą miały spokojne sumienie, ponieważ Facebook samodzielnie naliczy stawkę VAT i odprowadzi ją w Irlandii, plus w Polsce nie będzie trzeba się rozliczać z fiskusem. Polscy przedsiębiorcy muszą jednak zaznaczyć w rubryce, iż tworzą reklamy na cele biznesowe i muszą się rozliczać zarówno z VAT jak i z podatku dochodowego, w zależności od tego jaką mają formę rozliczeń z fiskusem.
Należy pamiętać, że zakup reklam na Facebooku traktowany jest jako import usług, oznacza to zatem, że czynni podatnicy VAT będą mogli później odliczyć naliczony 23% podatek. Transakcje należy wykazać w deklaracji VAT-7. Nie zapominajmy też o tym, że podmioty nie będące podatnikiem VAT również mają obowiązek uzyskania statusu podatnika VAT-UE. Deklarację VAT-R należy w takim wypadku wypełnić tak, aby wskazać zwolnienie z podatku VAT w Polsce. Następnie do 25. dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji, należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację VAT-9M, wykazując zakup reklamy na Facebooku oraz zapłacić naliczony według 23% stawki podatek VAT.
Jak wiadomo podatek u źródła jest pobierany od transakcji w obrocie międzynarodowym, a do obliczenia i zapłaty podatku jest zobowiązany dokonujący wpłaty. Co to oznacza w praktyce? Mniej więcej to, że kupując reklamy na Facebook’u należy zapłacić 20% wysokości opłat poniesionych na promocję.
Jak się okazuje – tak, trzeba tylko posiadać certyfikat rezydencji podatkowej Facebook. W praktyce jest bardzo trudno zdobyć taki certyfikat, a nawet jeśli się go zdobędzie to uznanie go przez Urząd Skarbowy zależny jest od indywidualnej decyzji urzędnika, który będzie rozpatrywał dokumentację. Kolejna ważna sprawa to oczywiście konieczność złożenia dokumentacji w postaci sprawozdania, druk IFT-2R do końca marca za rok poprzedni. Niedopełnienie tego obowiązku wiąże się z konsekwencjami w postaci kar finansowych.
Niewątpliwie kwestie rozliczania się z fiskusem z reklam na Facebook’u są dla wielu osób niezrozumiałe i w sumie nie ma się co dziwić, bo jest to kwestia nowości, która dopiero raczkuje u nas w kraju. W każdej sprawie indywidualnej warto jest się spytać bezpośrednio u swojego księgowego, który niewątpliwie najlepiej pewnie będzie wiedział jak się zająć każdym rozliczeniem w Waszej sprawie. W naszym artykule przedstawiliśmy Wam ścisłe minimum, które mamy nadzieję nieco Wam sytuację rozjaśniło, pamiętajcie jednak aby koniecznie w każdej sprawie rozliczeń skarbowych zaczerpnąć fachowej pomocy u swoich księgowych.
Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.
Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.
Średnia ocena jakości usług SitePromotor Głosów: 5/5 (17 Głosujących)