SEO

APP Store optimization - co i jak

Jak wiadomo pozycjonowanie aplikacji mobilnych to na pewno zajęcie, które nie wielu osobom może mówić o co chodzi. Jakby można było to najkrócej opisać to trzeba by napisać, iż jest to optymalizacja podstrony aplikacji i budowa jej popularności za pomocą linkbuildingu. Co dają takie działania? Najkrócej rzecz ujmując wpływają na wzrost pozycji aplikacji, a przede wszystkim też na wzrost dochodów dewelopera. Tyle gwoli wstępu, jeśli jesteś zainteresowany czytelniku dalszą częścią informacji na ten temat zapraszamy do dalszej lektury!

 

Podstawy

 

ASO to Application Store optimization, czyli innymi słowy optymalizacja aplikacji w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Jak wiadomo rodzajów sklepów jest kilka i tak np. Google Play dla Android, APP Store dla iOS, Microsoft Store dla Windows. W zależności zatem od tego jakie się będzie posiadać oprogramowanie takie też trzeba by działania podejmować aby osiągnąć sukces i przyspieszyć w wyścigu z konkurencją.

Z racji tego, że najpopularniejszy jest sklep Google Play i w zasadzie warto było by się na nim skupić, ponieważ jak pokazują statystyki z 2019 roku:

 

źr: statista.com/graphic/1/266210/number-of-available-applications-in-the-google-play-store.jpg

 

to właśnie tutaj jest już ponad 2,6 miliona aplikacji, z których korzystają użytkownicy sieci.

Warto zajrzeć na bieżące dane znajdujące się na stronie: statica.com. W każdym razie liczba aplikacji jest już imponująca i warto jest się przyjrzeć temu zagadnieniu. Dlatego postaramy się dokonać analizy tego jak można optymalizować aplikacje w Google Play aby być wyżej od konkurencji.

 

 

Optymalizacja

 

 

No dobrze, zatem może zacznijmy od tego aby odpowiedzieć na podstawowe pytanie. Jak następuje analiza danych jeśli chodzi o zgromadzone dane aplikacji w Google Play. Otóż sprawa jest prosta, dokonują tego roboty Google również w ramach Play Score, jest to podobny mechanizm, który jest stosowany w standardowych SERP'ach Google wyszukiwarki. Skoro zatem mechanizm jest podobny, to jakieś wytyczne na pewno podstawowe są, można tutaj zatem dokonywać zmian w słowach kluczowych opisów, grafikach, nazwach itp.

Są też pewnie kwestie, które są ukryte takie jak posiada algorytm Google i tutaj nie jesteśmy w stanie nic poradzić, ale postarajmy się przeanalizować to co możemy sobie poustawiać tak aby optymalizacja była skuteczna. Zatem poniżej kilka elementów, na które mamy wpływ, a możemy to pozmieniać:

 

 

  • Analiza i dobór słów kluczowych – podstawowa i zasadnicza sprawa, bez której może się okazać bardzo nietrafiona WŁAŚCIWA praca nad optymalizacją, bo jak wiadomo ktoś może mieć trudności z odnalezieniem aplikacji, a co za tym idzie ilość pobrań będzie znikoma. Tutaj sugeruje standardowo analizować zagadnienie przez Google Keyword Planner albo inne aplikacje takiej jak np. https://thetool.io/. Warto jest mieć też pojęcie o trendach w branży no i co ważne podejrzeć konkurencję, która jest na topie, pod jakie słowa i frazy się promuje;

  • Tytuł aplikacji – to pierwszy krok, od którego zaczyna się optymalizacja aplikacji w Play Store. W tytule jak wiadomo można zawrzeć max. 50 słów, dlatego warto to dobrze przemyśleć, na samym początku warto jest podać najważniejsze kluczowe słowo dla danej tematyki i aplikacji, a potem resztę;

  • Krótki opis (short description) – ten opis jest widoczny tylko w aplikacji Google Play Store i co prawda nie zawiera więcej niż 80 znaków, ale warto jest go dobrze wykorzystać, podkreślić w tym opisie wszystko to co jest przewagą w wyścigu z konkurencją, przemyśl to dokładnie;

  • Długi opis – tutaj jest dużo większa możliwość, w w początkowym fragmencie który umożliwia podanie aż 250 znaków i pojawia się na etapie podglądu podstrony aplikacji warto jest napisać tylko to co naprawdę dobrze opisze konkurencyjność danej aplikacji, zalety i zastosowanie, a w kolejnym fragmencie jest więcej znaków (read more), ale tam zagląda dużo mniej osób jak wynika ze statystyk, bo zaledwie kilka procent;

  • URL aplikacji – ten czynnik jest pośredni, ale warto jest i o tym pamiętać, ponieważ mimo wszystko na pewno jakoś to wpływa na pozycję aplikacji – jest to tylko wniosek nie poparty dowodami, ale można domniemywać, iż jeśli aplikacji są miliony a nie jak stron www w indeksie miliardy, to zapewne w algorytmie może być taki wpis, że nazwa URL ma znaczenie, czyli warto w adresie umieścić jakieś słowo kluczowe;

  • Nazwa dewelopera – ma znaczenie z dwóch powodów – jakości od kogoś kto tę jakość jako marka powinien umieć zapewnić, druga sprawa – słowa kluczowe w nazwie dewelopera wpływa też na pozycję każdej z aplikacji;

  • Ikonka aplikacji – sama ikona jako taka nie zaniża pozycji, ale jej brak już tak, także jaka by ta ikona nie była, warto o niej pamiętać, jednakże równie ważne jest to, aby jednak dobrać odpowiednio wszystko do tego czym się tematycznie aplikacja charakteryzuje;

  • Zdjęcia aplikacji – tutaj ważne jest to aby pamiętać aby były odpowiedniej jakości i odpowiadały temu co faktycznie w aplikacji ma miejsce – jest to tak zwany element storytelling (czyli od marketingowej strony, zdjęcia niejako opisują stan rzeczywisty danej aplikacji), kolejną ważną sprawą jest to, żeby zdjęć było więcej niż minimalne 3 sztuki, to naprawdę ma znaczenia aby zobrazować co można w aplikacji się spodziewać;

  • Wideo aplikacji – jest bardziej priorytetowa niż same zdjęcia i przez nimi powinna być też wyświetlana. Nie trzeba chyba nikomu mówić, jak wielkie możliwości daje sam YouTube jeśli chodzi o promocję czegoś/kogoś;

  • Aktualizacje – jak wiadomo samo Google mocno kładzie nacisk na bezpieczeństwo, dlatego nie można nie zaniedbywać tego aspektu i również pracować nad poprawkami do oprogramowania, tylko to może zapewnić odpowiednią jakość i Google będzie też to monitorowało, dodając punkty za dbanie o ten aspekt;

  • Social media – i nie mogło braknąć tego aspektu, jak wiesz lub nie dla Google też jest ważne to, czy w sieci na serwisach społecznościowych i innych serwisach pojawiają się też wpisy/linki do aplikacji, to też sporo mówi Google Store czy produkt jest promowany i zasługuje na wyższe noty;

  • Inne rzeczy – na samą pozycję aplikacji w indeksie (jak można by tak rzec) Google Play Store posiadają jeszcze takie rzeczy jak: a) liczba instalacji i dezinstalacji, b) współczynnik konwersji, c) opinie o aplikacji. Wiadomą sprawą jest jednak to, że na to się bezpośredniego wpływu nie ma, można jednak pilnować konwersji, pracować nad tym aby aplikacja byłą coraz lepsza, zbierać opinie od klientów doczychczasowych i pytać ich co można jeszcze poprawić itp., itd. to wszystko może mieć przełożenie na poprawę pozycji w przyszłości.

 

 

 

Podsumowanie

 

 

Jak wiadomo wymienione wyżej elementy, dzięki którym Twoja aplikacja w Google Play Store może zyskać sobie lepszą pozycję jest w zasadzie wyczerpującą listą, która powinna znacząco wpłynąć na to, że odczujesz realnie wzrost pozycji aplikacji w indeksie po jakimś czasie. Można by tutaj jeszcze napisać o dostępności aplikacji w innych językach, firebase indeksingu dzięki któremu aplikacja ma możliwość być zaindeksowana i widoczna w SERP'ach co też ma ogromne znaczenie i przydaje się szczególnie dla aplikacji bogatych w tekst.

Mimo wszystko jeśli będziesz pamiętał o wszystkim co jest zawarte powyżej to już poniekąd masz przewagę, bo jak pokazuje praktyka mało kto w ogóle zajmuje się jeszcze na dzień obecny APP Store optymalizacją, bo powinno dziwić, ponieważ rynek aplikacji jest naprawdę dochodowy, ale być może ta tendencja tyczy się aktualnie tylko Polski. Zatem, skoro już wiesz, że możesz mieć przewagę, powinieneś z tego skorzystać, bierz się zatem za swoje aplikacje i zmieniaj co się da!

Wyślij artykuł znajomemu »

Skontaktuj się z nami

Infolinia 0801 011 742
tel 74 831 64 67
tel. kom. 608 054 626




Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przedstawienia oferty handlowej oraz usług firmy.

Ciekawostki z bloga

 

ZAUFAJ DOŚWIADCZENIU

SitePromotor : strony, sklepy, seo - 14 lat doświadczenia
Rzetelna Firma

Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.

Google Advertising Professional

Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.

W 2020 roku zostaliśmy wyróżnieni jako jedna z najlepszych agencji interaktywnych na terenie Poznania i okolic!

ZAUFALI NAM

Uniwersytet Wrocławski Politechnika Wrocławska WP money Dospel Magellan Dolnośląska Szkoła Wyższa Castrol eGospodarka OEX

Referencje


Średnia ocena jakości usług SitePromotor     Głosów: 5/5 (17 Głosujących)

Sitepromotor