W dobie internetu i ogólnie przyjętego przesytu informacji, dobrze dobrana i trafna informacja trafiająca w sedno i pokazująca całe zagadnienie, można by rzec jest „na wagę złota”. Nie ma zatem nic dziwnego, że coraz więcej osób interesuje się tego typu informacjami, które pozwalają im umiejętnie tworzyć mądrze skonstruowane infografiki oraz zobrazować to co chcą światu przekazać. Dodatkowo mnóstwo jest narzędzi, które mogą w tym pomóc.
W poniższym artykule postaram się Wam przedstawić podstawowe zasady i narzędzia przydatne do tworzenia infografik. Zapraszam do lektury!
Na samym początku warto jest wspomnieć, że tworząc infografiki trzeba mieć na względzie ich kilka możliwych perspektyw oddziaływania. I tak możemy tworzyć tego typu grafiki mając na względzie:
Perspektywę czasu – tutaj prezentuje się w sposób graficzny przebieg wydarzeń w czasie, często stosowane rozwiązanie do prezentacji różnych wydarzeń historycznych;
Perspektywę danych – pomagają w czytelny sposób przekazać ogrom informacji, który czasami w zwykłej postaci byłby trudny do „ogarnięcia” i przyswojenia, tutaj stosuje się różnego rodzaju diagramy, mapy, tabele i wykresy;
Perspektywę procesu – tego typu infografiki często pojawiają się w różnych firmach prezentując różne kwestie związane z BHP np. proces mycia rąk;
Perspektywę humoru – stosowanie tego typu infografik ma na celu wywołanie u odbiorców humorystycznego odbioru. Tego typu infografiki, to różnej maści memy, które możemy spotkać w sieci;
Perspektywę miejsca – tutaj jak wiadomo prezentuje się różne informacje związane z geografią. Stosuje się tutaj różne elementy graficznego przedstawiania miejsc położonych na mapach standardowych.
W poniższym zestawieniu wskażę, które elementy są najważniejsze jeśli chodzi o tworzenie infografik, jest to oczywiście tylko propozycja, której katalog możesz czytelniku sam poszerzyć mając własne doświadczenia związane z tworzeniem infografik:
Dane złożone przekazywane w prosty sposób – to podstawa infografiki, trudne i złożone dane ująć tak aby były syntetyczne i łatwe w odbiorze;
Zasięg wzroku – staraj się nie tworzyć długich infografik, tylko takie, które będą proste i łatwe w odbiorze, najlepiej jest powiązać informacje , które można porównać obok siebie;
Wykresy proste w odbiorze – elementy, którymi pragniesz przekazać trudne i złożone informacje powinny być proste i czytelne, nie staraj się stosować nie wiadomo jak skomplikowanych wizualizacji, które jak np. wykres kołowy nie należą do najprostszych w odbiorze;
Panele – staraj się je stosować, ponieważ są bardzo dobrą metodą na porównywanie elementów obok siebie;
Liczby, nie procenty – staraj się aby w infografikach stosowano liczbowe ujęcie zagadnienia, a nie procentowe, które jest ciężko zobrazować. Zdecydowanie lepiej będzie jeśli np. napiszesz i poprzez obrazkiem zagadnienie w sposób taki: 1 na 10 osób, a nie: 10% osób;
Aspekt społecznościowy – w zależności gdzie te infografiki się znajdują, masz możliwość umieszczenia odnośników do polecenia tychże na serwisach typu Facebook, Twitter, nie zapomnij o tym, bowiem infografiki to bardzo dobre źródło informacji, chętnie przesyłane przez innych dalej;
Umiar w stosowaniu ikon – z tym nie należy przesadzać, ponieważ sama infografika stanie się nieczytelna;
Inspiruj się innymi – no właśnie, niby takie oczywiste, ale niektórzy się tego wstydzą, a niby czemu? Staraj się oglądać jak inni tworzą infografiki, z branży którą się zajmujesz, może podejrzysz coś ciekawego i stworzysz coś równie oryginalnego;
Niech dane „przemówią” - o co chodzi? Chodzi o to, aby jakiś wykres bez grafiki, przerobić tak aby stosować metodę mind-mapping – jak wiesz lub też nie (i psychologowie tego dowiedli), ludzki umysł potrafi dużo lepiej zapamiętać informacje, które prócz tekstu i liczb zawierają dodatkowo obrazowe przedstawienie zagadnienia. Warto jest o tym pamiętać i jeśli się stosuje wykresy ubogacać je w grafiki umożliwiające lepsze zapamiętywanie danych;
Oprogramowanie – używaj dostępnego na sieci oprogramowania, jest tego coraz więcej. Niektóre aplikacje są darmowe i posiadają naprawdę duże możliwości jeśli chodzi o tworzenie. Przykłady? Oto one: http://www.wordle.net/ i np. http://www.easel.ly/, w internecie pewnie znajdziesz jeszcze inne aplikacje, przedstawiłem tylko przykładowe, które są godne uwagi.
Nie da się ukryć, że w dobie przesytu informacji, rozwiązania takie jak infografiki pozwalają dużo bardziej precyzyjniej i skuteczniej przekazać przydatną garść cennych informacji. Osoby, które piszą artykuły zawodowo i piszą jako copywriterzy powinni prędzej czy później zainteresować się tego typu rozwiązaniami, które niewątpliwie ubogacą ich dzieła w graficzne elementy, które pozwolą również zyskać źródło dodatkowego ruchu na stronie i darmowe linki.
Ci zaś, którzy korzystają z takich platform współpracy między wydawcami a reklamodawcami jak WhitePress. Życzę wszystkim sukcesów związanych z tego typu projektami graficznymi!
Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.
Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.
Średnia ocena jakości usług SitePromotor Głosów: 5/5 (17 Głosujących)