SEO

10 wskazówek jak tworzyć UX i UI friendly strony

Jak wiadomo Ci, którzy zajmują się tworzeniem stron internetowych muszą nadążać za zmieniającymi się trendami. Nie jest to prostą sprawą zważywszy na fakt tego, że największe wyzwanie rzuca zawsze w ich strona nieprzewidywalna wyszukiwarka Google, która narzuca swoje wytyczne dla webmasterów i jeszcze dodatkowo niejako wskazuje na coraz to nowe czynniki jakie trzeba zmieniać pod kątem optymalizacji do ciągle pędzących standardów związanych z nową techniką mobilną. W dzisiejszym artykule wskażemy Wam jak tworzyć strony, które będą użyteczne i jak przeprowadzać audyty, które pozwolą na rozwikłanie różnych problemów związanych ze stronami.

 

Audyt

 

 

Jak wiadomo audyt to sprawdzenie czegoś pod kątem ustalonych kanonów przez osobę, która się w danej rzeczy specjalizuje. Podobnież też jest z audytem stron, który wykonują osoby posiadające wiedzę w temacie oraz odpowiednie doświadczenie. Po audycie jak wiadomo rozpisana jest z reguły opcja naprawcza dla napotkanych błędów i problemów. Jeśli chodzi o strony internetowy, to w zależności od stopnia złożoności audyt powinien obejmować zarówno strony główne, podstrony oraz różne procesy związane ze stopniem składania zamówienia itp., itd.

Metodą podstawową (numer jeden) jest tak zwany „spacer poznawczy”, który jest swojego rodzaju symulacją normalnych zachowań ludzi na stronie, celem sprawdzenia czy wszystko działa poprawnie. Kolejna sprawa to badanie metodą heurystyczną (numer dwa), która posiada swoje kanony i jest tutaj badana użyteczność interfejsu użytkownika. Jeśli zatem chodzi o to ile jest kryteriów, to najwięcej z nich przedstawionych jest na tej stronie: https://www.nngroup.com/articles/ten-usability-heuristics/

Warto jest mieć na względzie to co jest najobszerniejsze, bo jak wiadomo pozwala dociec największej ilości problemów jakie można napotkać na witrynie, poniżej postaramy się Wam wszystko rozpisać poniżej i jakoś to podsumować.

 

 

Heurystyka Nielsena

 

 

Najobszerniejsza metoda, o której jest mowa, to właśnie heurystyka Nielsena. Jakby nie patrzeć, nie każdy pewnie odnajdzie się w oryginalnej anglojęzycznej wersji tej rozpiski, dlatego na ten cel piszemy Wam to opracowanie po polsku. Zatem warto jest wspomnieć, iż działania te obejmują:

 

  • Status zamówienia – jak wiadomo sklep internetowy ma to do siebie, że musi być wszystko ładnie poukładane jeśli chodzi o same produkty i na pewno też jeśli chodzi o proces zamawiania wszystko powinno być dobrze zaprojektowane, warto zatem sprawdzać czy status zamówienia zawiera poszczególne etapy;

  • Czytelność strony – wszystko co na stronie powinno być dopracowane jeśli chodzi o czytelność zarówno treści, jak i grafik oraz filmów. Ponadto warto jest pamiętać o tym, żeby np. menu było odpowiednio dopracowane;

  • Pełna kontrola użytkownika – jak wiadomo jeśli chodzi o sklepy internetowe, ta opcja powinna mieć ogromne znaczenie, ponieważ nie zawsze ktoś chce dokonać zakupów do końca, wtedy ma się do czynienia z efektem „pustych/porzuconych koszyków”, warto jednak wyraźnie pamiętać o pozostawieniu klientom możliwości wycofania się z zakupów na każdym etapie pracy;

  • Stylistyka i kolory – warto jest pamiętać, że wszystkie podstrony powinny mieć ten sam standard i spójność, dlatego trzeba tutaj pamiętać o tym aby odpowiednio dobierać kolory i na każdej stronie zostawić wszystko jak należy. Szczególnie ogromne znaczenie mają tutaj dobrane kolorystyki guzików, które są używane podczas zamawiania („dodaj do koszyka” itp);

  • Dodatkowe pomoce podczas zamawiania – jak wiadomo instrukcje czasami mają ogromne znaczenie, szczególnie jak ktoś chce coś zamówić i proces zamawiania jest skomplikowany, tutaj warto jest pamiętać o tym, żeby instrukcje były w formularzu zamówienia (np. zaraz obok), bez konieczności zmuszania kogoś do przechodzenia na inną podstronę i przerywania procesu zamówienia;

  • Unikanie błędów – jeśli zdarzy się tak, że na stronie będą oczywiście braki w ilości dostępnych produktów, warto jest pamiętać o tym, żeby mieć odpowiednie strony informujące o tym, że są inne interesujące opcje albo żeby przeszedł od razu na stronę główną. Taka strona powinna przypominać stronę nieco jako strona błędu 404;

  • Efektywność i elastyczność – umiejętne dopasowanie możliwości wybierania opcji (kolor, rozmiar itp) na etapie składania zamówienia tego co chce się kupić też ma ogromne znaczenie;

  • Umiar i estetyka – tutaj trzeba pamiętać o kolorze strony, czcionek itp. Bardzo ważną sprawą jest to, że webmaster musi mieć wyczucie smaku aby odpowiednio zaprojektować szablon graficzny witryny;

  • Obsługa błędów – jak się okaże, że na stronie pojawi się jakiś błąd, powinien w tym momencie pojawić się komunikat, który mówi co może w danej chwili zrobić użytkownik;

  • Pomoc i dokumentacja – i jak wiadomo bardzo ważna sprawa – strona z najczęściej zadawanymi pytaniami (FAQ) i dodatkową dokumencją techniczną jeśli istnieje takowa potrzeba;

  • Mobile friendly – zagadnienie chyba oczywiste i sporo o tym pisaliśmy u siebie na blogu, niemniej jednak warto jest tutaj przypomnieć z racji tego, że jest to jak wiadomo całościowe zestawienie. Sprawdzenie strony pod tym kątem to ścisłe MUST HAVE, z wiadomych chyba dla wszystkich powodów – urządzeń na rynku przybywa, a Google mocno stawia ten czynnik jako mocno decydujący o jakości tworzenia stron.

 

 

Jak widać ta metoda jest dość obszerna, ale najlepiej oddaje możliwe opcje jakie należy przebadać. Czy można jednak jeszcze w jakiś sposób przebadać stronę? Tak, jest metoda (numer trzy) zwana „listą kontrolną”, która powinna być w zasadzie budowana na podstawie doświadczenia jakiegoś audytora, który posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie, tak aby pytania zadawane w danej liście kontrolnej były dla niego wystarczająco satysfakcjonujące i pozwoliły sporządzić odpowiednie zestawienie w raporcie pokontrolnym – czyli wnioski i sugestie co do naprawy.

 

 

 

Podsumowanie

 

 

Jak wiadomo audyt daje ogromne szanse na to aby wyłapać na stronie te elementy, które niestety wprowadzają użytkowników w zdenerwowanie i nierzadko bywają w efekcie powodem do porzucenia np. zakupów w sklepie albo wyjścia z innej strony, bo pojawił się jakiś błąd.

Jak wiadomo jednak sama wiedza na temat tego jest nie tak ze stroną to tylko jeden element, ważniejsze są jednak sugestie co do tego jak te problemy rozwiązać, i właśnie to jest sednem przeprowadzania tego typu audytów i proponowania późniejszych zmian pod kątem UX i UI. Najważniejsze jednak jest to aby udzielane odpowiedzi były twierdzące a nie przypuszczające, bo tylko takie mogą zadowolić tych, którzy potem będą robili poprawki na stronie, bo jak wiadomo najlepiej jakby poprawki na stronie robili, Ci którzy wcześniej ją projektowali.

Wyślij artykuł znajomemu »

Skontaktuj się z nami

Infolinia 0801 011 742
tel 74 831 64 67
tel. kom. 608 054 626




Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przedstawienia oferty handlowej oraz usług firmy.

Ciekawostki z bloga

 

ZAUFAJ DOŚWIADCZENIU

SitePromotor : strony, sklepy, seo - 14 lat doświadczenia
Rzetelna Firma

Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.

Google Advertising Professional

Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.

W 2020 roku zostaliśmy wyróżnieni jako jedna z najlepszych agencji interaktywnych na terenie Poznania i okolic!

ZAUFALI NAM

Uniwersytet Wrocławski Politechnika Wrocławska WP money Dospel Magellan Dolnośląska Szkoła Wyższa Castrol eGospodarka OEX

Referencje


Średnia ocena jakości usług SitePromotor     Głosów: 5/5 (17 Głosujących)

Sitepromotor