SEO

Poprawne wdrożenie paginacji stron

Jak wiadomo wiele sklepów internetowych posiadających duży asortyment związany z liczbą produktów stosuje paginację stron. Nie da się ukryć, iż prawidłowa paginacja ma o tyle istotne znaczenie, że od tego zależy to jak jest widoczna w Google i przekłada się to bezpośrednio na ranking stron w indeksie. Jak zatem dokonać paginacji w sposób odpowiedni? Czym właściwie jest paginacja w praktyce? O tym w dzisiejszym opracowaniu, zapraszamy do lektury!

 

Podstawy

 

Paginacja – dla niezorientowanych – to nic innego jak stronicowanie na stronie internetowej, które w praktyce pozwala podzielić na mniejsze podstrony większe artykuły. Praktyka w przypadku tego typu działania na serwisach informacyjnych jest bardzo często stosowana, podobnież jak i w sklepach internetowych, w których często te same produkty można znaleźć w różnych kategoriach tematycznych. Jak zapewne nie trudno się zorientować niesie to ze sobą zarówno korzyści jak i problemy związane m.in. z ryzykiem duplicate content. Jakie zatem można napotkać problemy związane i jak należy zrobić paginację aby wszystko było ok? O tym poniżej.

 

Błędy podczas tworzenia paginacji stron

 

Poniżej wskazujemy możliwe problemy związane z nieodpowiednio przeprowadzoną paginacją strony:

 

  1. Duplikacja wewnętrzna – problem numer jeden, który niestety pojawia się bardzo często, polega na tym, że niestety nieodpowiednio przeprowadzone wdrożenie paginacji może doprowadzić do tego, że strony się powielają – przez co należy rozumieć, iż ten sam tekst znajduje się w na wielu podstronach, niezależnie czy w całości czy też fragmentarycznie;

  2. Crawl budget – jak wiadomo Google ma określony czas na to aby obejrzeć daną stronę i z niej wychodzi, jest ot budżet jaki poniekąd ma zarezerwowany algorytm na to aby przejrzeć daną witrynę, których w sieci jest miliardy. Trzeba zatem pamiętać o tym aby odpowiednio wszystko mieć ze-stronicowane aby strona była w całości przejrzana;

  3. Mała użyteczność – jak wiadomo jeśli stronicowanie jest kiepsko przygotowane, to niestety może być tak iż nie każdy dotrze do wszystkich podstron. Może mieć to miejsce jak cyferki oznaczające poszczególne podstrony są za małe albo są kiepski odstępy między nimi.

 

 

Jak zatem poprawnie tworzyć paginację?

 

Poniżej pokazujemy Ci przykład jak dokonywać poprawnej paginacji strony:

 

  1. Linki kanoniczne – najważniejsza sprawa jak tutaj obowiązuje to oczywiście wskazanie wyszukiwarce, która strona stanowi oryginalną treść, można tego dokonać przez dodanie w znacznikach meta wpisu rel=canonical i wskazanie podstawowej wersji strony;

  2. No-index” - jest też taka opcja, iż niektóre podstrony mogą być specjalnie zablokowane przez ten znacznik meta, w ten sposób można zablokować te podstrony, które posiadają z-duplikowane treści. Oczywiście na samym początku warto jest dokonać analizy swojej strony przy pomocy odpowiedniej aplikacji, która pozwoli wyłapać te podstrony;

  3. Robots.txt – podobnież jak wyżej, tak i tutaj w ramach odpowiednich wpisów w tym pliku można dokonać zablokowanie tych podstron, które mają z-duplikowane treści;

  4. Sitemapa – jak wiadomo co jakiś czas trzeba też zaktualizować ten plik, w którym widać wyraźnie jak jest rozpisana struktura plików. Nie trzeba chyba przypominać, iż właśnie strony ze z-duplikowaną treścią nie powinny być tam umieszczane;

  5. Rel=”prev”, rel=”next” - te atrybuty jak wiadomo mogą pozwolić na lepszą indeksację przez roboty treści na stronie. Mianowicie, standardowo i początkowa strona powinna posiadać taki opis:

<link rel="next" href="strona.pl/podstrona-1"/>


natomiast poprzednia taki wpis: <link rel="next" href="strona.pl/podstrona-2"/>


a następne do pierwszej z: <link rel="next" href="strona.pl/podstrona-2"/>


co nam to daje? Ano bardzo wiele, ponieważ strony będą w indeksie po kolei, Google powinno wyświetlać jako pierwszą stronę tą, którą faktycznie wskażemy, zaś kolejne z „next” i poprzednie z „prev”. Sprawa zapewne jasna i każdy na spokojnie ogarnie kwestię jakże użytecznego wpisu w strukturze kodu HTML.

6. UX – jak wiadomo, oprócz samych technikaliów ważne jest jeszcze to jak jest przedstawiona cała struktura tekstu na stronie z linkowaniem, zatem należy też pamiętać o tym aby były odpowiednie odstępy między linkami, linki były odpowiednio duże, aby odpowiednio wyróżnić stronę, na której się znajduje użytkownik – jeśli chodzi o strukturę podstron w paginacji. Trzeba też pamiętać oczywiście o odpowiedniej ilości linków z podstron oraz nie przesadzać z liczbą podstron w paginacji. Nie należy też zapominać o użytkownikach mobilnych, dla których też musi być odpowiednio dostosowana strona z paginacją;

7. Infinite-scroll – jest to jedno z najnowszych rozwiązań, które pozwala na to aby przeijać stronę w nieskończoność, aż się „wyczerpie treść”. To rozwiązanie wymaga odpowiedniego wdrożenia, na którego potrzeby należało by napisać osoby artykuł, dlatego chętni na pewno poszukają sobie wiedzy na ten temat w sieci, tudzież niegdyś pojawi się u nas na blogu osobny artykuł dedykowany temu rozwiązaniu.

 

Podsumowanie
 

Nie da się ukryć, iż paginacja to bardzo dobre rozwiązanie, które pozwala nie tylko robotom wyszukiwarki sprawniej indeksować i układać treść w swoich zasobach, ale również i zwykły czytelnik serwisu ma większe i lepsze rozeznanie w strukturze treści na stronie i dzięki temu będzie mógł sprawniej czytać i nawigować na stronie. Powyższe wskazówki, które Wam przedstawiono są mamy nadzieję dobrym przykładem na to jak dokonać przeróbek strony aby stronicowanie było wykonane maksymalnie poprawnie.


 

Wyślij artykuł znajomemu »

Skontaktuj się z nami

Infolinia 0801 011 742
tel 74 831 64 67
tel. kom. 608 054 626




Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu przedstawienia oferty handlowej oraz usług firmy.

Ciekawostki z bloga

 

ZAUFAJ DOŚWIADCZENIU

SitePromotor : strony, sklepy, seo - 14 lat doświadczenia
Rzetelna Firma

Miło nam poinformować, że przeszliśmy pozytywnie weryfikację i uzyskaliśmy certyfikat "Rzetelna Firma" KRD.

Google Advertising Professional

Doświadczenie naszego konsultanta SEM zostało potwierdzone poprzez przyznanie Certyfikatu Google Advertising Professional.

ZAUFALI NAM

Uniwersytet Wrocławski Politechnika Wrocławska WP money Dospel Magellan Dolnośląska Szkoła Wyższa Castrol eGospodarka OEX

Referencje


Średnia ocena jakości usług SitePromotor     Głosów: 5/5 (17 Głosujących)

Sitepromotor